Четверг, 28.03.2024, 22:36
Приветствую Вас Гость | RSS

Княжий двір

Знак закону Буття – філософська ідеограма етнопредків

Кожна жива істота на Землі народжується, розвивається, творить, старіє і вмирає, забезпечивши перш за все умови для появи та розвитку свого, наступного покоління, створеного нею нового життя. Кожне явище в природі, у видимому небі і космосі з'являється, розвивається, старіє, або зменшується аж до зникнення, щоб знову у новому стані з'явитися. Такий всезагальний закон Буття. Давні мислителі стали графічно зображати цей закон у вигляді букви " г”. Вперше такий символ археологи виявили на Мізинському браслеті, викопній пам’ятці, котрій 26 тисячоліть (рис. 12.20). Іншому такому ж знаку, що зображений на одному із первісних тризубів – 20 тисячоліть (Кобилюх, 2003, с. 10), (рис. 12.24).
Такий же знак виявив археолог М. Бандрівський на гірській скелі села Урич Сколівського району на Львівщині. В. Кобилюх (2002) вважає його першим символом Бога Всевишнього на земному довкіллі. Автор називає цей знак «символом вічності Бога святого». На численних ілюстраціях пам’яток  археологічного, зокрема трипільського, середньовікового та сучасного українського мистецтва він доводить, що цей священний символ був створений жрецями первісної науки та  релігії, котрі як пастирі рідного народу розвивали ним духовну свідомість і таким чином змушували кожну людину задумуватися над сенсом свого життя і пізнавати у кожному явищі природи сутність Бога, що турбується за її безпеку.
На нашу думку, можна висловити також здогад, що цей знак є графічним зображенням божества, котрого наші предки-руси називали Світовидом. Це підтверджує наступний текст Велесової книги у перекладі Б.Сушинського (2004, с. 220):
«… Проголосимо славу богу Світовидові, що є богом Прави, тобто законів земного буття і потойбіччя, та Яви – сутності усього реального буття нашого, тому і оспівуємо святість його. Це ж бо йому завдячуючи вміємо сприймати світ, і в самій Яві, реальному світі буття нашого, перебуваємо…».
Як твердить В.Кобилюх (2002) половина S-видного знака, тобто його рамено у вигляді букви «С», має назву «Божа рука». Особливо часто знак Божої руки застосовується у декорі гуцульських кептарів. Проте,  як буде наведено нижче, Божа рука є половинкою знака дворогості, що є символом божественного захисту.
В етнічній релігії закон Буття має назву Ява, а його вигляд у Велесовій книзі названий "обаполи тирла” (д.1). Знак Буття є основним зображальним компонентом у мальованій кераміці Трипілля. Як зазначає дослідник її семантики прикарпатець Т.Ткачук (2005, с.197), у кожній трипільській хаті композиція орнаменту часто включала цей знак, але у зміненому блоці – орнаменті. На нашу думку, цими видозмінами  визначався ідентифікат окремого роду і виготовлявся він гончарем, мабуть, на замовлення для окремої шлюбної пари як ознака нової,  започаткованої ними гілки роду. Цим забезпечувалась наглядність генетичних основ роду, щоб при наступних сватаннях в цій родині не допускати близькокровного шлюбного споріднення нащадків. Подібну функцію генетичного табу у родах карпатських племен виконував "гердан”.
Знак Буття можна вважати крім цього складовим елементом символу бога Рода, що  графічно зображається як "ланцюг ” поколінь роду. Цей "ланцюг” твориться переходом життя одного покоління через народження  наступного, а те в свою чергу творить умови для народження свого покоління. І саме в цьому факті безперервності поколінь треба вважати безконечність родового життя  людини. Це, як вважають філософи, є "воскресаючий перехід” життя у ланцюгу поколінь
Ланцюг зміни поколінь роду графічно зображається орнаментом, що носить назву "меандр”, або "біжуча хвиля”. Цей знак є символом безсмертності роду, котра забезпечується безперервністю його поколінь. Він часто зображається на мальованій кераміці Трипілля, на гуцульських писанках та вишиванках (рис. 12.22 а,б, в).
 Знак Буття служить графічним компонентом таких астральних символів як свастика, розета, меандр, "восьмерик”, а також сучасний знак Тризуба. Знак Буття служить декором і в сучасній металевій орнаментиці.
Знак Буття служить графічним компонентом таких астральних символів як свастика,
Знак Буття служить графічним компонентом таких астральних символів як свастика, розета, меандр, "восьмерик”, а також сучасний знак Тризуба. Знак Буття служить декором і в сучасній металевій орнаментиці.
Життя поколінь роду – це естафетний біг. Роль естафети в ньому виконує, з одної сторони, традиція предків, їх знання, котрі вони передають своїм потомкам безпосереднім практичним навчанням і вихованням, з іншої сторони, це – генетичні спадкові задатки роду. В цьому "бігу” найважливішою умовою є безперервність поколінь. Давня творча гуцульська традиція, що дивує тепер світ своєю високоестетичною і раціональною культурою, стала донесеною до сучасності завдяки тому, що творилась, збагачувалась і успадковувалась безперервною естафетою сотень поколінь. Їх вільне, неруйнівне безперервне проживання  забезпечувала непрохідна для  ворогів гірська твердиня Гуцулії (чит. статтю «Гуцулія»).
Іншим символічним знаком безперервності роду є "плетінка” на гуцульській великодній пасці.  Вона виплітається з трьох шнурів тіста і нею як нерозривним колом прикрашають по краю паску при її випіканні. Ця плетінка у вигляді нерозривного кола  символізує родовий зв'язок трьох поколінь: предків – сучасників – нащадків. Декоруючи такою плетінкою великодну паску, господиня творить нею молитву до Бога за безсмертність роду.




Повернутися до ЗМІСТУ

Форма входа
Княжий Двір

78500, Івано-Франківська обл., м.Яремче, вул. Грушевського 34/2.
(067) 2602262
(095) 9391514
knyazhyi-dvir@ukr.net
Календарь
«  Март 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031


Архив записей
Погода
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0